Plocka blåbär

-Jag plockar blåbär!
(eller vad det vinbär Moa?!)

Kroatien-bilder

Porec

Solnedgång i Porec

Vatten

Jättefint vatten hade dom i Kroatien!

Liten ö

Fler bilder finns på bilddagboken!

Kroatien-resan

utsikt från balkong (Utsikt från vår balkong)

Inatt vid 3-tiden kom jag och min kompis Ellinor hem från Kroatien.
Åkte ner 14 juli, eller rättare sagt började åka den 14 juli. Åkte först bil in till Ellinor i Alingsås på fredagkvällen. 3.20 gick bussen från Alingsås. Bytte buss och fortsatte ner genom Danmark, Tyskland, Österrike och Sloveninen och till sist Kroatien och det lilla samhället Medulin, ca en mil söder om Pula.

Efter ca 27 timmar på buss är man rätt seg. Vi gick ner till stranden och soladfe och badade under förmiddagen innan vi fick vårat rum (med havsutsikt!). Gick sedan och åt lite lunch och vilade på hotellrummet. +38 grader denna dag!

Under måndagen var det sandstranden som gällde hela dagen med sol och bad.

Tisdagen gick vi upp redan kl. 5 för att åka till Vendeig. Åkte kl. 6 från hotellet till Porec. Sedan båt i tre timmar till den vackra staden. under båtturen berättade guiderna om Vendeig och vår dag där. Först på engelska, sedan tyska, svenska, ryska och ungerska. Så det tog sin lilla tid.

Väl framme gick bvi till St Marko-platsen (Markusplatsen). Fick en liten guidning i den 46-gradiga värmen. Åt lunch på ett litet, smått kaotiskt ställe, men gott var det! Fick lasange, pasta med nån sås och sedan glass. Under några timmar efter lunchen gick vi till Railto och tillbaka till Markusplatsen där jag å Ellinor satte oss i skuggan. Kollade på folk, åt frukt och spelade poker. Sedan åkte vi en båttur på Grande Canale innan båten gick "hem till" kroatien igen. Vi var rätt trött när vi kom tillbaka till hotellet vid 22-tiden. Då hade resutangen varit snälla å lagt undan mat till oss. På tal om resturangen fanns det en söt servitris där som hette Mario.

Under onsdagen var det sol och bad vid poolen på hotellet. Jag som hade bränt mig befann mig i skuggan större delen av dagen.

På torsdagen åkte jag på en båttur. Ellinor var inte riktigt bra så hon låg å vilade på hotellrumet hela dagen. Åkte till Rovinj som kallas "Lilla Vendig". Gick en promand i gamla stan. Små gränder med halkig kullersten. Orkade inte göra så mycket p.g.a. värmen (+45 grader!) Åt lunch på båten samtidigt som vi åkte mot Lim-fjorden (eller Limpski canale som det oxå heter). Såg en åkta piratgrotta! åkte sedan till något annat samhäller so mbörjar på V... har tappat namnet nu. Badade där och åt glass på ett glass-kastande-café! De kastade ut glass på gatan och så fick folk försöka fånga glassen med munnen.

Fredag var det dags för en heldag vi poolen igen. Ellinor var bättre som tur var. Lördag förmiddag var det oxå bad och solen vid poolen innan vi började vår färd hemåt kl. 17. Var framme vid öresundstreminalen, vid Malmö kl. 19 igår. och då var anslutningsbussarna försenade två timmar. Så kl. 22.15 åkte vi från Malmö.

Det var en fin resa.... kommer lägga upp några bilder framöver...

Line, 4 veckor!

Line och Moa

Förra veckan fick vi besök från Fagersta. Min kusin Petter var och hälsade på med sin sambo Mari och deras 4 veckor unga dotter Line.
Det var väldigt roligt. Träffar ju inte Petter varje dag precis. Och trevlig sambo har han oxå! :)

OCH en väldigt söt och snäll dotter... På kortet ser ni Line och hennes syssling Moa... :)

2 dagar

Nu har jag haft semester i två dagar. Det känns nästan, men bara nästan, som en hel evighet!

I måndags, som var igår, då... Då gjorde jag... Då slängde jag en del saker och var ute och gick en sväng.
Mamma bakde bullar så det luktade gått i hela huset.

Idag har jag varit i den stora staden Alingsås. Var på ICA Maxi och köpte jordgubbar och lite annat... Sedan var jag inne i centrum. Skulle ha tag i ett par bad-tofflor till Kroatien-resan och så skulle jag ha en ny almenacka. Hittade båda delarna. Bad-tofflor, linné och bikini till Kroatien och en rosa-mönstrad almenacka...
När jag kom hem åt vi mat och sen fick jag den stora äran att skrubba badkaret. JIPPI!
Allsång på Skansen har jag också hunnit med.

Helgen i Hedekas var väldigt trevlig. Träffar Erika och Camilla allt för sällan tycker jag. På fredagkvällen grillade vi. En annan gammal klasskompis (Seija) var där och Camilla och Erikas två kollegor. På lördagen var det den stora händelsen i Hedekas, nämligen Sörbygdens sag. Vilket röj!       Eller inte....
På kvällen var vi å badade och det var kallt! (Eller uppfriskande kan man också kalla det) Efter badet var det dags för sällskapsspelet Retro och sedan ostbricka. På söndagen åkte vi å spelade minigolf i Munkedal (och nej, jag såg inte Marie Lindberg). Sedan åkte vi hem...

Nu ska jag gå och läsa klart min bok som jag håller på med... bara 60 sidor kvar!

ÄNTLIGEN!

Nu har jag semester!!

Pim-stjärna!

Jag har fått min första PIM-stjärna
Det dirarjag med att åka ner till kyrkan å slut-städa

Torpet

154758-38

Helgen som gick var jag i Hedekas, vid detta torpet. Där bor två underbara människor på sommaren. Dom heter Camilla och Erika. Mer info kommer senare